Varför SEO är viktigt för ditt företag

Den främsta anledningen för att göra SEO är att driva mer trafik till din hemsida. Med mer trafik kommer du sälja mer av din vara eller tjänst som du erbjuder. Givetvis finns det andra faktorer som påverkar konverteringen, t.ex hur landningssidan ser ut och vilket erbjudande du har. Men för att en konvertering överhuvudtaget ska vara aktuell måste folk först och främst hitta dig.

 

Att optimera sidan för Google är ett relativt billigt sätt att marknadsföra sig på lång sikt. Helt ärligt vill vi inte kalla det för marknadsföring, det är en investering i ditt företag som kommer bära frukt väldigt många år framöver. Självklart behöver SEO få lite kärlek ibland och det blir bara bättre ju mer du investerar i det.

 

Google är den mest besökta sida hemsidan i världen, att vara synlig där och sedd som en trovärdig källa av Google är en bra idé för den som vill ha trafik till sin hemsida. Bra SEO och en kvalitativ hemsida är det som tar dig till toppen i sökresultaten.

SEO skapar auktoritet

Hamnar man i toppen på sökresultatet så kommer man få besökare till sin hemsida. Besökare som är nöjda med vad dom hittar på din hemsida kommer se ditt varumärke som en auktoritet inom ett eller flera ämnen. Den trovärdighet du bygger hos besökare genom SEO är svårt att uppnå på något annat sätt. Men precis som i verkliga livet så skapas inte förtroende över en natt, det är något man förtjänar med tiden.

SEO är en del av köpstegen

Många som är ute efter en produkt söker efter information innan ett köp genomförs. Genom att optimera din sida för de produkter eller tjänster du säljer fångar du kunderna tidigt i köpprocessen. Att svara på frågor som potentiella kunder söker på, skapar en kontakt mellan kunden och ditt varumärke. Med sökmotoroptimering får du också chansen att presentera din produkt eller erbjudande till en kund före dina konkurrenter, gör man det bra så har det en stor positiv inverkan på din försäljning.

seo-mindmap

Finns du inte på första sidan finns du inte alls

Det är ingen hemlighet att du får mycket mer trafik genom att vara på förstasidan på Google. Tänk bara hur du själv gör när du söker information om något, klickar du dig vidare till sida 2,3 eller 4? Troligtvis inte, då de som ligger på position 1-3 får ca 40% av alla klick. Så är du inte på första sidan på de sökorden som är relevanta för ditt varumärke så har du jobb att göra. Ju tidigare du börjar med SEO desto bättre. Det utförs fortfarande många sökningar där en person inte hittar det han/hon söker. Kan du förse någon med svaret på deras sökning vinner du enkla poäng.

Sammanfattning

SEO är en långsiktig investering som gör att dina kunder hittar din hemsida och i slutändan förhoppningsvis köper din produkt eller tjänst. Optimerar du din hemsida för relevanta sökord kommer du få trafik av personer som är intresserade av just det du gör. På så sätt låter du din sökmotoroptimering jobba för dig. Hetare “leads” än någon som har uttryckt ett intresse i vad du gör är svårt att få.

Dela det här inlägget

Kommentera

Stäng meny