Sökordsanalys för nybörjare

Keyword research, eller sökordsanalys på svenska, är en viktig del i din SEO strategi. Keyword research innebär att du hittar och analyserar ord och/eller termer som folk söker på. Att ranka för de rätta sökorden kan vara skillnaden mellan succé och flopp för din hemsida. Genom att göra keyword research kan du lära dig vilka ord du ska fokusera på för ditt SEO arbete, samt få en insikt i hur dina kunder tänker.

Hitta din nisch

Börja med att brainstorma fram 5-10 kategorier inom din bransch som du vill ranka för på Google. Kategorierna ska vara breda, se varje kategori som en buss med varsin destination. Längs vägen kommer varje buss fyllas upp med passagerare (keywords), inom den kategorin.

 

Detta kan vara ämnen som du ofta bloggar om, produkter/tjänster du erbjuder på din hemsida eller något som dina kunder ofta frågar dig om. Försök se det från ett kundperspektiv. Vilka ämnen söker dina kunder på där du vill synas? För någon med en hemsida om golf skulle det kunna vara golfresor, golfkurser, golfutrustning, golfbanor, golfträning, golftävlingar och golfproffs.

 

Efter att du har kommit på dina kategorier är det dags att fylla dessa med sökord. Sökorden är de ord eller termer som du tror är viktiga att ranka på för att dina potentiella kunder söker på de. Exempelvis kan sökord inom kategorin golfresor innefatta:

Billiga golfresor

Golfresor till Spanien

Golfresor inom Sverige

Försäkring för golfresor

Golfresor för nybörjare

Weekend golfresor

etc.

 

Du behöver inte komma fram till den slutgiltiga listan i detta steget. Utan snarare vad du tror dina kunder söker på, sen kommer vi att skala av den lite så du har en lagom lista med sökord att fokusera på. Har du svårt att komma på ord till din lista kan du alltid göra en sökning på Google och scrolla längst ner för att se relaterade sökord. Keyword shitter är ett gratis verktyg som, precis som det låter, skiter ut sökord relaterade till det ord du skriver in.

 

Med hjälp av t.ex Google Search Console kan du kolla på vilka sökord som Google visar din sida i resultatet, samt vilken position du ligger på.  Där kan du hitta inspiration till vilka sökord du ska rikta in dig på, baserat på hur folk hittar din hemsida idag.

Keyword research

Head, body och longtail

Låt oss börja med att förklara skillnaden på head, body och longtail.

Head: Innebär ett brett och generiskt sökord, exempelvis “golfresor”.

Body: Är en sökfras bestående av 2-3 ord, exempelvis “golfresor för nybörjare”

Longtail: En mer specifik sökfras på minst 4 ord, exempelvis “billiga golfresor till spanien för nybörjare”

 

Det är bra att ha en mix av både heads och longtails för att få ut det mesta av sin SEO. Heads är ofta mer konkurrensutsatta än longtails och därför svårare att ranka på. Det är fler som söker på ordet “golfresor” eller “golf” än “billiga golfresor till spanien”. Dock så bör man inte hoppa över något av dom. På kort sikt kommer du tjäna mer på longtails, medans head fraser troligtvis tar längre tid att ranka för. Men har man en mix av de båda så har man också en kortsiktig och långsiktig plan på att förbättra SEO resultaten.

 

Heads har större sökvolym och därför också större potential för att driva trafik till din hemsida. Men trafiken du kan få från någon som söker på en longtail är ofta bättre trafik. Tänk själv om någon söker “golf” vs “billiga golfresor för nybörjare”, vilken av sökningarna tror du kommer ge mest kvalitativa besökare till din sida? Svaret är longtail sökningen.

 

En person som söker efter något så specifikt är en hetare kandidat till att köpa din produkt eller tjänst, han eller hon söker verkligen efter just det. En person som söker på “golf” har vi ingen aning om vad han eller hon är ute efter. Det kan vara vad som helst som har med golf att göra, golfens historia, golfskor eller något annat som inte har med ditt företag att göra. Vi vet helt enkelt inte. Longtails tenderar därför att driva mer kvalitativ trafik som faktiskt konverterar in till köp.

Sökord ahrefs

Ta reda på vilka konkurrenter som rankar

 

Genom att ta reda på vilka ord dina konkurrenter rankar på, kan du få ytterligare tips på vilka ord du kan försöka ranka på. Ser du att hela förstasidan på Google är full av konkurrenter för ett visst sökord kan det vara bättre att välja ett annat ord. Detta är inte alltid sant, utan beror på vilka resurser du har och vad du klarar av, kanske kan du göra det bättre än de andra. Men bara för att en konkurrent rankar på ett ord betyder det inte att du behöver göra det.

 

Det kan vara bra att veta om ni vill ranka på samma sökord, för att förstå att det kan krävas lite mer av dig för att få bra resultat. Upptäcker du att dina konkurrenter ignorerar vissa ord som du har med på din lista kan det vara en bra möjlighet att enkelt hamna i topp.

 

Granskar du dina konkurrenter så kommer du troligtvis upptäcka att det finns ord med bra sökvolym som ingen verkar intresserade av. Det innebär att du kan nå en bra position med mindre promotion, content och länkar.

sökordsanalys

Hur tar du reda på vad dina konkurrenter gör? 

Förutom att du kan få din hemsida granskad av nästan alla företag som erbjuder någon form av tjänst inom SEO helt gratis, så finns en del verktyg som kan vara bra om man vill göra det själv.

 

Är du intresserad av det så rekommenderar vi Ahrefs eller SEMrush (inget samarbete). Med något av de verktygen så kan du kolla sökvolym på ord, se vad dina konkurrenter rankar på för ord. Förutom keyword research så kan du göra mycket annat som du kan ha nytta av i ditt SEO arbete, exempelvis se länkprofiler.

 

Letar du efter något som är gratis så är Google trends ett alternativ, samt Google Keyword Planner om du har ett Google Ads konto. Dock brukar de inte vara lika precisa som de man får betala för.

Kommentera

Stäng meny