Såhär gör du en Facebook annons

Facebook är det största sociala nätverket med mer än 2 miljarder aktiva användare (med aktiva menas att de varit inloggade de senaste 30 dagarna). Det är en enorm publik med mycket potential. Det vanligaste argumentet vi stöter på för att företag inte använder Facebook, är att deras kunder inte finns där.

 

Enligt en rapport av dagensanalys gjord 2017 så finns nästan 75% av Sveriges internetanvändare på Facebook, 53% av dom använder det dagligen. Ett annat vanligt argument är att Facebook inte fungerar om man jobbar mot företag, också helt fel anser vi. Ett företag görs upp av en eller flera personer, det är personer som troligtvis använder Facebook. Gör du på rätt sätt är Facebook ett av de bästa verktygen som finns för marknadsföring.

 

Dagens Analys rapport om svenskarna och internet: https://www.dagensanalys.se/2017/10/svenskarna-och-internet-2017-har-ar-hela-rapporten/

1. Sätt ett mål

Fundera på vad det är du vill uppnå med din kampanj. Facebook vill att du bestämmer ditt mål för kampanjen och ger dig 10 alternativ. Det kan vara allt ifrån att få någon att besöka din hemsida, få någon att installera din app eller göra folk medvetna om ett evenemang. När du väljer ett mål så ger facebook dig de bästa förutsättningarna för att lyckas med din annonsering. Bilden visar vilka mål du kan välja mellan.

Facebook kampanj mål

2. Hitta din publik

Är det din första annons så kan det vara svårt att veta vilken målgrupp du ska rikta annonseringen mot. Med Facebook kan du köra din annons mot två olika målgrupper och se vilken som är bäst. Du kan ställa in olika val som ålder, kön, intressen, yrken för att bestämma vem som ska se din annons. Vill du driva trafik till din sida kan det vara bättre att välja en smalare målgrupp som är intresserad av det du gör. Men vill du att folk ska bli medvetna om ditt varumärke kan en bredare målgrupp vara att föredra.

 

Du kan även välja en anpassad målgrupp, exempelvis personer som har besökt din hemsida om du har installerat Facebook Pixel.

 

När du har gjort ett par annonser och hittat den målgrupp som svarar bäst på din annonsering så kan du använda samma igen utan att behöva ställa in det manuellt.

3. Sätt en budget

Du väljer själv hur mycket din kampanj ska kosta genom att sätta en budget. Du kan antingen välja en daglig budget eller en livstids budget (för den kampanjen).

 

Daglig budget: Du bestämmer hur mycket du är villig att spendera per dag. Det är som att du säger till Facebook “spendera dom här pengarna varje dag”. Även om det inte är optimalt så kommer Facebook att visa din annons för den budget du angett.

 

Livstids budget: Väljer du en livstids budget kommer Facebook att sprida din budget över en viss period. Med denna varianten använder Facebook sin intelligens och visar din annons på den tid och plats de anser du får ut mest av pengarna. Vissa dagar kommer det att spenderas mer än andra, men totalt sett går det inte över den budget du satt.

Facebook annons budget

4. Skapa din annons

Det är i detta steget du får släppa fram din kreativa sida. Här bestämmer du hur din annons ska se, vilken bild eller video du ska använda samt skriver den text du vill ska synas. Vill du att folk ska besöka din hemsida så länkar du till den så det går att klicka sig in direkt från Facebook. Du kan välja om du vill ha en enskild bild eller en bildkarusell med 3-5 bilder.

 

Beroende på vilket mål du valde i början så kommer din alternativ här se olika ut.

Facebook annons format

5. Använd Facebook pixel

Facebook pixel är en kod du lägger på din hemsida. Med den kan du hålla koll du konverteringar från din annons, skapa en ny målgrupp för nästa kampanj eller nå personer som redan har varit inne och gjort något på din hemsida.

 

Konverteringar: Du kan se vad personer gör på din hemsida efter att dom sett din annons. Exempelvis kan du se om personer som ser din annons på mobilen ofta byter till en dator innan dom slutför ett köp. Den informationen kan du använda för att optimera din framtida annonsering.

 

Skapa ny målgrupp: Med hjälp av Facebook pixel kan du skapa “lookalike” målgrupper för din nästa kampanj. Det innebär att Facebook kollar vilka som går in på din hemsida efter att ha sett din annons och skapar en liknande målgrupp åt dig. Då kan du rikta in dig på personer med störst chans för att utföra den handlingen du uppmanar till med annonsen.

 

Remarket: Du kan skapa en ny annons för de som redan besökt din hemsida. Exempelvis kan du marknadsföra en produkt till en person som du vet har kollat på den produkten tidigare, på din hemsida.

 

Du kan göra fler saker med Facebook pixel än detta, men det får bli ett eget blogginlägg.

6. Analysera resultat

Detta steget glöms ofta bort, men är ett av de viktigaste. Om du inte mäter resultatet av din investering så vet du inte om det är värt det. Du måste alltid granska utfallet för att ta reda på om du har nått ditt mål, eller om du behöver göra ändringar inför nästa gång. Det lättaste sättet att analysera ditt resultat är i Facebook Ads Manager. Här kan mäta resultat för varje kampanj, ad set eller enskild annons.

 

I Ads Manager kan du b.la se kostnad per klick, kostnad per konvertering, visningar och unika länkklick. Du får en bra översikt på kostnader vs resultat och kan räkna ut ROI.

Vill man gräva ner sig ytterligare (vilket rekommenderas) så kan du se vilka som har sett din annons och hur dom har interagerat med den.

Kön, ålder, plats, plattform, mobil/dator, vilken tid, dag, vecka, har dom sett videon med eller utan ljud osv, är värden som kan vara bra att ta med sig när man analyserar utfallet.

 

Du kan se hur din annons har presterat under ett visst datumintervall. Exempelvis om det var någon skillnad under första och andra veckan, om du körde kampanjen under 14 dagar. Eller om de är skillnad under helger, en viss månad eller andra insikter som är värdefulla för ditt företag. Du kan även skapa anpassade rapporter för ditt resultat om du vill mäta något annat.

Facebook annons resultatanalys

Kommentera

Stäng meny