Konkurrentanalys

Ta reda på konkurrensen i sökresultatet med vår SEO konkurrentanalys

Våran Standard konkurrentanalys ger dig en insikt i din hemsidas närvaro på Google. Vi jämför värden som spelar roll för SEO mot dina konkurrenter och hjälper till att hitta möjligheter som kan öka dina positioner i Google´s sökresultat.

Inom 10 dagar kommer du att ha en bättre förståelse för vad dina första alternativt nästa steg bör vara för att uppnå bra SEO resultat. Oavsett vad du vill veta, om det är vad du saka skriva för content, om du behöver skruva på något tekniskt eller om du behöver få fler att länka till dig, så kommer denna analysen förse dig med information om vilket område du bör fokusera på.

Om du helt enkelt bara är nyfiken på varför dina konkurrenter rankar högre än dig så kommer du också få svaret på det.

Vi gör en summering av analysen så att du snabbt och enkelt förstår hur din hemsida står sig mot dina konkurrenter, potentiella problem samt förbättringsmöjligheter. Vi förser dig med en SEO analys som fokuserar på auktoritet, länkprofil, content kvalité och tekniskt SEO.

Konkurrentanalysen innehåller följande:

On-Page (content)

  • Genomsnittliga ord/sida (vertikaler) – ord på sidorna ett steg från startsidan
  • Genomsnittliga internlänkar/sida – internlänkar i content ett steg från sidan
  • Nyckelordsdensitet – Är din konkurrenter aggressiva eller har dom en normal nyckelordsdensitet?

On-Page (tekniskt)

  • Indexerade sidor – sidor som Google kan analysera och lägga till i sitt index och därmed visas i sökresultatet
  • Canonicals – canonical tagen berättar för Google vilken version av en URL som ska visas i sökresultatet. http://www.exempel.se och http://exempel.se är 2 URL:er som hänvisar till samma sida men i Google´s ögon är det 2 skilda sidor
  • Fetch time – tiden det tar för en server att leverera data till client
  • TLD – betyder top leven domain och syftar på om en sida använder .se, .com eller någon annan variant. Kollar om det har betydelse om man använder en lokal TLD (.se i Sverige)

Off-Page

  • DA/PA – Domain authority (DA) är ett värde utvecklat av Moz (industri standard) som förutser hur väl en domän kommer ranka på Google´s sökresultat. Page authority (PA) är det samma för en specifik sida på domänen.
  • TF/CF – Trust flow (TF) är ett värdesom förutser hur trovärdig en sida är baserat på hur trovärdiga sidor länkar till andra trovädiga sidor. Citation flow (CF) är ett värde som förutser hur inflytelserik en sida är baserat på hur många andra sidor som länkar som en bra signal.
  • Hänvisade länkar – Hur många länkar har en sida till sig? När Google mäter trovärdigheten hos en sida har dom med antalet länkar som en bra signal.
  • TLD i länkprofil – Har sidan länkar från många sidor som slutar med .se eller den lokala varianten? Många som söker snabba SEO resultat har länkar från skumma orelevanta utländska sidor, detta kan Google straffa din hemsida för.
  • Brandad ankartext – Ankartext är den synliga klickbara texten i en länk. Orden i ankartexten kan påverka rankningen av den sidan i sökresultatet. Ankartext kommunicerar relevansen till Google´s robotar.
  • Kategorier i länkprofil – Har sidan länkar från andra relevanta sidor? Exempelvis vill en sida om kläder ha länkar från andra sidor som handlar om kläder. 
Få en gratis SEO analys av din hemsida!
Stäng meny