6 saker du kan göra för att ranka på Google 2019

Tänk dig att du kan ändra en simpel grej för att få bättre positioner på Google. Eller ännu bättre, tänk dig att det finns 6 stycken saker du kan ändra på som kan ge dig mer trafik.

Läs listan för att ta reda på vad du kan ändra på direkt så att din hemsida rankar högre på Google.

1. Content

Content är det viktigaste av allt, du måste matcha ditt innehåll med sökarens intentioner och leverera informationen som sökaren är ute efter. Folk känner igen bra content när dom ser det och kommer troligtvis vilja dela med sig av det till andra. Det kan vara genom sin blogg, sociala medier, email, forum eller genom att prata med någon. Att ditt content sprids är hur du bygger trovärdighet hos både Google och dina besökare, det går inte utan bra kvalité på innehållet.

 

Texten ska vara lättläst och enkel att hänga med i samt unik. Att ta innehåll från någon annans hemsida som är indexerad i Google kommer uppfattas som duplikation av texten. Det innebär att Google bara kommer att visa en variant av innehållet, troligtvis den versionen som fanns där från början.

2. Mobilanpassning

Google älskar mobilvänliga hemsidor. Mobilanvändare förväntar sig samma sak av mobilversionen som av den på stationär dator. Oavsett om det är kommentarer på en blogg, utcheckning på en e-handelssida eller videos så ska det se bra ut och fungera på en mobil.

 

Mobilsidor som ger en dålig upplevelse till besökaren kan bli nedskickad eller visas med en varning i det mobila sökresultatet. Du kan testa om Google upplever din hemsida som mobilvänlig här: https://search.google.com/test/mobile-friendly

mobilanpassad-hemsida

3. Länkar

Länkar som kommer till din sida från andra sidor kan ha en stor inverkan på din position i sökresultatet. Google ser länkar som pekar till din sida som ett tecken på trovärdighet. Att andra väljer att länka till ditt innehåll betyder ofta att det är bra information, så ser Google på det. Att ha trovärdigt innehåll på sin sida är en stor faktor för att ranka bättre.

 

Man kan se det som en röst, när någon länkar till dig är det som att dom lägger sin röst på dig. Ju mer som röstar på dig desto bättre position får du. Men alla röster (länkar) är inte lika mycket värda. Om en sida som länkar till dig i sin tur har många länkar till sin egen sida är den värd mer än någon som länkar till dig inte har några egna länkar. Google gillar när trovärdiga sidor länkar till dig, då kan dom lita på att det är bra innehåll.

 

En annan sak som spelar roll när det gäller länkar är relevans. Om du kan få en länk från en sida som är trovärdig och dessutom inom ditt område så har du en riktigt bra länk. Att andra sidor inom samma bransch lägger sin röst på dig är ytterligare ett tecken på att din sida har bra information. Så se till att sprida och “promota” ditt innehåll så andra kan länka till dig.

4. Meta data

Meta taggar berättar för Google vad syftet med sidan är och vilken roll innehållet har inom en kategori eller ett sökord. Dom har en inverkan på hur Google kommer uppfatta din sida och vilken position du får i sökresultatet. Låter det komplicerat? De flesta CMS (t.ex WordPress) har en ruta för varje tag du enkelt kan fylla i. Det finns en del olika meta taggar du bör ha koll på och optimera för att få ett bra resultat.

Titel tag

Titel taggen är ofta titeln du använder om du gör ett blogginlägg, eller något som beskriver vad du kan förvänta dig av en sida. Det är den blå klickbara texten som syns när du söker på något i Google. Om du inte skriver något alls eller skriver något som Google inte tycker är korrekt, kan Google ta sig friheten att välja en åt dig. Skriv en som beskriver sidan på bästa sätt och använd sökordet du försöker ranka på.

Meta beskrivning

Meta beskrivningen är den texten du ser under den blå klickbara texten i sökresultatet. Här bör du skriva en kort sammanfattning av vad som finns på sidan och något som fångar intresset att läsa mer. Även meta beskrivningen kan ändras/väljas av Google om de inte tycker att det representera innehållet på ett bra sätt.

Alt text till bilder

Googles bottar kan inte se bilder, så det enda sättet att berätta vad en bild beskriver är genom att addera alt text. Det är lätt att glömma bort alt texten, men bilder hjälper din sida att ranka bättre. Så se till att underlätta för bottarna och berätta vad bilden innehåller. Alt texten är också det en besökare ser om bilden inte laddas korrekt.

5.Optimera hastigheten

Tiden det tar för en sida att ladda från att du trycker in på den från sökresultatet bör vara under 3 sekunder. Det varierar beroende på vad som finns på sidan och vem som besöker den. Men om den laddar sakta så är det större risk att någon stänger ner eller väljer att besöka en annan sida. Det vill du inte ska hända, dels för att du vill leverera en bra upplevelse till besökaren samt att Google inte gillar sega sidor.

 

Hur snabb din sida är kan bero på t.ex textstorlek, men största boven är bilderna. En sida med många tunga bilder drar ner hastigheten på din sida. Det du kan göra är att komprimera stora bilder utan att tappa format eller kvalité i exempelvis Photoshop eller tinypng innan du laddar upp dom på din sida. Vill du veta hur snabb din sida är kan du använda detta gratis verktyget: https://tools.pingdom.com/

 
Sid-hastighet

6. Säker hemsida

Ser du “https” i början av vår URL? Det är så Google identifierar säkra hemsidor från icke säkra. Http står för “hypertext transfer protocol” en process som skickar information från hemsidan till besökarens webbläsare. Https (s står för secure) är den säkra versionen av det, som försäkrar Google om att innehållet som indexeras är säkert för besökare.

 

För att få en säker hemsida behöver du ett SSL-certifikat som du kan från ditt webbhotell. För Google är säkerheten en positiv signal.

 

Det finns många fler faktorer som påverkar din position, vill du lära dig mer så kan läsa vad Google själva har att säga eller kommentera vad du vill veta så svarar vi.

Kommentera

Stäng meny