3 orealistiska förväntningar du har på SEO

SEO kan vara svårt att sätta ett värde på som företagare. Vad får man egentligen ut av det? Är investeringen värt det? Hur lång tid tar det?

Det är frågor som man ofta har kring sökmotoroptimering om man själv inte är så insatt i det. Läser man dessutom framgångsberättelser från andra som gjort SEO så kanske man har höga förväntningar. Men är förväntningarna på SEO verkligen realistiska?

 

Alla skulle bli glada om vi kan skapa stora resultat på en kort tidsperiod. Tyvärr så tar SEO lång tid och ännu längre tid innan du ser resultaten på Google.

Här ska vi försöka förklara vad du kan förvänta dig av SEO på riktigt och eventuellt slå sönder några orimliga förväntningar du har idag.

 
 

”Jag vill ranka nummer 1 på det sökordet”

Det vill du och alla andra i din bransch. Det är ofta hård konkurrens om de bästa sökorden i en bransch och alla kan inte ligga på första positionen. Att förvänta sig position 1 som kund, eller för den delen lova position 1 som seo byrå, kommer troligtvis leda till en dålig affärsrelation.

 

Med det sagt är det absolut inte omöjligt att nå topplaceringar i sökresultatet. Men det är inte ett rimligt krav att ha, då det är Google som avgör var du kommer hamna i slutändan. Optimerar man däremot för longtail sökord istället för de mest attraktiva och konkurrensutsatta orden så ökar chanserna ordentligt att få en bra placering. I vissa branscher kan det vara lättare att ranka bättre än andra, även på de “bästa” orden.

 
nummer-ett

Räcker det inte att man gör SEO en gång?

Förr kanske det räckte med att man optimerade sin hemsida en gång och kunde få bra resultat under en längre tid. Men det ser inte ut så längre. SEO är ett pågående arbete som bör göras kontinuerligt för bra resultat. Gör du inte det så kommer med stor sannolikhet dina konkurrenter som gör det att ranka bättre än dig. Har du dessutom en ny hemsida kan du förvänta dig att det tar ca 6 månader till 1 år innan du ser någon större förändring.

Mycket handlar om vad dina konkurrenter i sökresultatet gör, samt vilken position du ligger på idag. Dvs om dina konkurrenter har gjort bra SEO arbete under en 10 års period och du precis börjar så kommer det bli tuffare att klättra till toppen.

Samt om din hemsida idag ligger på sida 2 på Google för det sökordet du vill synas på, så går det troligtvis fortare att hamna på sida 1 än om du ligger på sida 8 idag.

 
lång-väg

Konverteringar ökar med trafiken

 

Konverterar dina besökare dåligt? Då är det inte säkert att det räcker med mer trafik. Det kan vara att din hemsida inte är tillräckligt bra optimerad för konverteringar. Din hemsida måste vara attraktiv, uppdaterad och få kunden att vilja konvertera, oavsett om det handlar om att köpa en produkt, få mer information eller göra en offertförfrågan.

 

Det är din hemsida som säljer, all trafik i världen kan inte laga en dålig landningssida.

 

Är detta ditt problem så finns det så klart SEO byråer som kan hjälpa dig med CRO (conversion rate optimization) också. Men att förvänta sig att konvertering av kunder ska öka bara för att trafiken gör det kan sluta i besvikelse.

 

Sammanfattning

 

Jag säger inte att du inte ska ha några förväntningar alls, självklart borde du ställa krav på leverans och deadlines till den som hjälper dig med SEO. Din byrå bör också kunna hantera detta, att du får det resultat du förväntar dig inom den tidsramen som är satt. Men dina förväntningar måste reflektera det nuvarande SEO landskapet i din bransch. Det är något som din byrå och du bör diskutera innan ni ingår ett samarbete. Kommunikation mellan klient och byrå är det viktigaste, med öppna samtal och många frågor så kan byrån sätta en realistisk budget och tid för att få jobbet gjort.

 

Kommentera

Stäng meny